Hafıza aktivizmiyle hakikate ulaşma çabası

Ümit Kardaş

20-12-2023 03:54

"Yapay propagandalarla var edilen idealleri değil, gerçek ahlaki idealleri ifade edebilecek olan şey yalnızca her dönemin en yüce hakikatleridir." Andrey Tarkovski

 

Hannah Arendt'in belirttiği gibi, iktidar kötü bütün edimlerini insan hafızasının nisyan boşluklarına yerleştirmeye çalışır. Bu nisyanı mümkün hale getirebilecek çok fazla insan bulunmakta. Ama her zaman geriye hikâyeyi anlatacak biri kalacaktır. Bu hikâyeler insanların çoğunun boyun eğeceğini, ama bazılarının eğmeyeceğini anlatır.

Hakikat Adalet Hafıza Merkezi; geçmişle yüzleşme, devlet şiddeti, cezasızlık hali, toplumsal hafıza alanları yaratma konularında çalışmalar yapmakta. Zorla kaybedilenlerin yakınlarının, özellikle de kadınların deneyimlerini de değerlendirerek hikâyeleri toplumsal hafızamızın boşluklarına getiriyor. Geçmişte yaşanmış sistematik ve yaygın hak ihlallerine ilişkin hakikatlerin belgeler ve tanıklıklar yoluyla ortaya çıkarılması, toplumsal hafızanın güçlenmesi, hak ihlallerinden etkilenenlerin adalete erişiminin sağlanması ve yargısal süreçlerin izlenmesi Merkez'in temel ilkesi.

Toplumların şiddet içeren geçmişleriyle yüzleşmelerine yönelik farklı yöntemleri, çok sayıda güncel akademik çalışma ve tartışmanın merkezinde yer almakta. Hatırlamanın ve unutmanın birbiriyle bağlantılı dinamiklerinin izi birçok vaka, toplum ve uygulamada sürülebilmekte. Bunlara örnek olarak, diktatörlük sonrası İspanyol unutma paktı (Aguilar ve Ramirez-Barat 2017), Almanya örneğinde olduğu gibi pişmanlık politikaları (Olick 2007) veya Amerika Birleşik Devletleri’ndeki kölelik tarihine ilişkin kültürel amnezi (Howard Ross 2018) sayılabilir. (Çatışma, Hafıza ve Hafıza Aktivizmi: Zor Geçmişlerle Yüzleşme, Orli Fridman Medya ve İletişim Fakültesi [FMK], Singidunum Üniversitesi, Belgrad, Sırbistan School for International Training [SIT], Belgrad, Sırbistan)

Genellikle "unutmaya", sessizliğe ve inkâra karşı bir mücadele olarak kavranan bu çalışmalarda talep, tekerrür etmemek için hatırlamak ve bir o kadar da hatırlatmaktır. Hafıza aktivizmi geçmişe yönelik bir aktivizmdir. Devlet kanallarının dışında sürdürülen, bilinç yaratma ve siyasal değişim amacıyla yürütülen bilgi temelli bir çabadır (Fridman, a.g.e.).

Hakikat Adalet Hafıza Merkezi, 2021–2022 yıllarını kapsayan raporunda; 2021–2022 yıllarında toplantı ve gösteriler sırasında güvenlik güçlerinin şiddetine dayalı ölümler, ‘dur’ ihtarına uyulmadığı gerekçesiyle ölümcül güç kullanımı nedeniyle yaşanan ölümler, panzer ve zırhlı araçlara dayalı ölümler gibi gündelik hayatta veya çatışmalı ortamda sivillerin uğradığı yaşam hakkı ihlallerine ilişkin 12 davanın takip edildiği, 2021–2022 döneminde izlenen bu davaların yedisinde karar çıktığı belirtilmekte.

Rapordan 2013 yılında Diyarbakır'ın Lice ilçesindeki kalekol yapımını protesto eden gruba jandarmanın ateş açması sonucunda yaşamını yitiren Medeni Yıldırım'ın ölümüne ilişkin davada, kasten öldürme suçundan yargılanan sanık hakkında beraat kararı verildiği, 2013 yılında Gezi protestoları sırasında ekmek almaya giderken gaz fişeği ile vurulan Berkin Elvan'ın davasında kasten öldürme suçundan yargılanan sanığa verilen müebbet hapis cezasında indirime gidilerek sanık hakkında 16 yıl 8 ay hapis cezası verilmesine karar verildiği anlaşılmakta.

Türkiye'de cezasızlıkla mücadele denince akla gelen ilk isimlerden olup, yaşamını 1990'larda işlenen suçların faillerinin yargılanması ve cezalandırılmasına adamış olan Tahir Elçi, Diyarbakır'ın Sur ilçesinde, kentteki silahlı çatışmaların kültürel miras varlıkları üzerinde yarattığı tahribata dikkat çekmek için Dört Ayaklı Minare önünde bir basın açıklaması okuduğu sırada çıkan çatışmada başından vurularak yaşamını kaybetmişti.

Rapora göre; olay yeri incelemesi beş ay sonra yapılırken, güvenlik kamerası görüntülerinde eksikler bulunuyordu. Soruşturma sürüncemede bırakıldı. Diyarbakır Barosu'nun talebi üzerine, Goldsmiths, Londra Üniversitesi bünyesinde çalışan Forensic Architecture (Adli Mimarlık) isimli kuruluş tarafından Tahir Elçi'nin öldürülmesine ilişkin ayrıntılı bir teknik rapor hazırlandı.

İddianame, ancak bu raporun savcılığa teslim edilmesinin ardından, Elçi’nin öldürülmesinden beş yıl sonra, 20 Mart 2020 tarihinde tamamlandı. Çatışmanın yaşandığı sokakta bulunan üç polis memurunun da "bilinçli taksirle ölüme sebebiyet verme" suçundan yargılandığı davada, ilk duruşma 21 Ekim 2020'de görüldü. Yargılama halen devam ediyor.

2017 yılında İstanbul Gazi Mahallesi'ndeki Kent Ormanı çıkışında 'dur' ihtarına uymadıkları gerekçesiyle vurularak öldürülen Barış Kerem ve Oğuzhan Erkul'un ölümüne ilişkin davada taksirle öldürme suçundan yargılanan sanıklara 6'şar yıl hapis cezası verilmesine ve bu cezanın 24 bin 300 TL adli para cezasına çevrilerek cezanın 24 ay takside bölünmesine karar verildi. Diyarbakır'da 'dur' ihtarına uymadığı gerekçesiyle vurularak öldürülen Recep Hantaş'ın ölümüne ilişkin davada, kasten öldürme suçundan yargılanan sanık hakkında beraat kararı verildi.

1990'lı yıllarda işlenen hukuk dışı infaz ve zorla kaybetme suçlarına ilişkin davalara sanıkların cezalandırılmadığı bir yargı pratiği hâkimken, diğer yandan kayıplarının akıbetini öğrenme ve faillerin yargılanması talebiyle seslerini yükselten Cumartesi Anneleri/İnsanları'nın hakikat arayışı kriminalize edildi.

2019 yılında Diyarbakır'da zırhlı aracın çarpması nedeniyle yaşamını kaybeden Efe Tektekin'in ölümüne ilişkin davada, taksirle öldürme suçundan yargılanan sanık hakkında beraat kararı verildi.

Rapora göre; 2015 yılında Diyarbakır'ın Sur ilçesinde sokağa çıkma yasakları sırasında fırına ekmek almaya giderken zırhlı araçtan açılan ateş sonucu öldürülen 12 yaşındaki Helin Hasret Şen'in annesi Nazmiye Şen ile yapılan röportajda Şen, yargılama sürecinde kendilerinin tekrar cezalandırıldığını, onarıcı hiçbir mekanizma işletilmediğini, mahkemede kendilerini ifade edecek fırsat bulamadıklarını belirtti.

Savaşların, ekolojik acil durumların, teknolojik bozulmaların, demokratik gerilemelerin, jeopolitik gerginliklerin ve artan eşitsizliklerin yaşandığı bir dönemde insan hakları değerlerinin ve normlarının karşı karşıya olduğu çetin zorluklar bulunmakta. Kadercilik kıskacını biraz gevşetebilirsek, umutlu bir seferberlik için ihtiyaç duyduğumuz duygusal alanı yaratabiliriz (Cesar Rodriguez Garavito, Open Global Rights Genel Yayın Yönetmeni, "75. Yılında İnsan Hakları").

Karamsar olanlara verilecek yanıt kolaycı bir iyimserlik değildir.

"Umut iyimserlik değildir. İyimserlik en iyiyi ve bunun kaçınılmaz olduğunu varsayar, bu da en kötüyü varsayan kötümserlik ve sinizm gibi pasifliğe yol açar. Bizse bir yandan gezegenin dört bir yanındaki insanlık dışı yaşamların ve geçim kaynaklarının kaybının acısını hissederken, bir yandan da umut etmenin, yapamadıklarınızın yasını tutarken bile sevdiğimiz şeylerin bir kısmını koruyabileceğimizi ve bu eylemlerin sonucunu bilmeden hareket etmemiz gerektiğini biliyoruz." (Rebecca Sonnit’ten aktaran Garavito, a.g.e.)

Hakikat ve adalet arayışında saha çalışmalarıyla toplumsal hafıza alanlarını genişletmenin ve diri tutmanın önemi açık. Hafıza aktivizmini canlı tutup hakikatle yüzleşerek, onarıcı adaleti sağlayarak ve uzlaşarak yeni bir toplumsal–siyasi inşayı gerçekleştirebiliriz.

DİĞER YAZILARI CHP: Altı oku revize edebilecek mi? – 3 01-01-1970 03:00 CHP: Çok partili dönem–2 01-01-1970 03:00 CHP: Tek partili dönem–1 01-01-1970 03:00 Seçim sonrasının düşündürdükleri 01-01-1970 03:00 Hakikat yolunda yürümek 01-01-1970 03:00 1971-1973: Geriye gidişin ara rejimi 01-01-1970 03:00 Hukukla bağını koparan Türkiye 01-01-1970 03:00 Afrika balladı! 01-01-1970 03:00 Güney Afrika Vicdan Girişimi 01-01-1970 03:00 Cumhuriyetin tercihi tekçi otokratik rejim: 1925 Kürt ayaklanması 01-01-1970 03:00 Postkolonyal dönemde insanın durumu 01-01-1970 03:00 İnsanın medeniyetle tanışması 01-01-1970 03:00 İnsan olmanın anlamı 01-01-1970 03:00 Bahçeden yeryüzüne bakmak 01-01-1970 03:00 'Demokratik süreç odaklı' bir anayasa inşa edebilecek miyiz? 01-01-1970 03:00 İktidarın amaç ve zihniyetiyle yeni-sivil Anayasa inşa edilebilir mi? 01-01-1970 03:00 Kassandra çağrısı 01-01-1970 03:00 Küresel kozmopolit demokrasi 01-01-1970 03:00 Barbarlığı aşamamak: Savaşmaktan vazgeçmeyen insanlık 01-01-1970 03:00 Cumhuriyet oryantalizmi ve modernleştirmeci milliyetçilik 01-01-1970 03:00 'Eylül'ün içinden geçen şiirler 01-01-1970 03:00 Rumlar üzerinden otoriterleşmeyi meşrulaştırma 01-01-1970 03:00 6-7 Eylül’e giden süreç–2 01-01-1970 03:00 6-7 Eylül'e giden süreç 01-01-1970 03:00 Değişimin önündeki aşılmaz duvar: İdeolojik zihniyetin kemikleşmesi 01-01-1970 03:00 Türkiye değişebilir mi? 01-01-1970 03:00 Zihniyet değişikliğine ülke isimlerinden başlamak! 01-01-1970 03:00 Tekçi-tek kişilik siyasi rejimin kendi hukukunu oluşturması 01-01-1970 03:00 İktidara uzanan yerleşik düşünceden itirazcı-ihlalci göçebe düşünceye 01-01-1970 03:00 ‘Boşluk’tan ‘toz’a, ‘kültür’den ‘uygarlığa’ 01-01-1970 03:00 İnsanın hangi hali – 2 01-01-1970 03:00 İnsanın hangi hali! – 1 01-01-1970 03:00 Yalanların hakikate dönüşmesi 01-01-1970 03:00 Anayasanın temeli ne olmalı? 01-01-1970 03:00 Vicdan, mazlumlardan kelimeleri esirger mi? 01-01-1970 03:00 Yargının yeniden inşası: Adil yargılanma hakkı 01-01-1970 03:00 Yargının yeniden inşası: Hukuksal pozitivizmden doğal hukuka 01-01-1970 03:00 Enkaz altında kalmanın dayattığı zaruret: Adem-i merkeziyet 01-01-1970 03:00 Sorumlular ayağa kalksın! 01-01-1970 03:00 Kürtlerin siyasal temsilde var olma mücadelesi – 2 01-01-1970 03:00 Kürtlerin siyasal temsilde var olma mücadelesi – 1 01-01-1970 03:00 Hrant'ın ideallerini yaşatmak! 01-01-1970 03:00 Tarihsel kronik çizgi: İktidarın merkezde şahsileşmesi 01-01-1970 03:00 Şiddetin vardığı son nokta: Otosansür 01-01-1970 03:00 Rejimin HDP üzerinden yarattığı gerilim 01-01-1970 03:00 Hukukla bağını kesen devlet şiddeti 01-01-1970 03:00 Devlet - Demokrasi - Değişim 01-01-1970 03:00 Türkiye'nin çıkmazı: Korku duvarını aşamamak (3) 01-01-1970 03:00 Türkiye’nin çıkmazı: Merkeziyetçi devletten bölgesel devlete (2) 01-01-1970 03:00 Türkiye'nin çıkmazı: Sömürge tipi idari vesayet rejimi (1) 01-01-1970 03:00 Neden 'Yetmez ama evet' denildi? (3) 01-01-1970 03:00 Neden 'Yetmez ama evet' denildi? (2) 01-01-1970 03:00 Neden ‘Yetmez ama evet’ denildi? (1) 01-01-1970 03:00 Zihniyetin esaretinde yozlaşan dil 01-01-1970 03:00 Zihniyet ikliminde bir çıkmaz: Kısırdöngüde debelenen Türkiye 01-01-1970 03:00 Halife Sultan II. Abdülhamid 01-01-1970 03:00 Adığe (Çerkez) Katliamı 01-01-1970 03:00 Gerçekdışının karşısındaki güç: Sevgi 01-01-1970 03:00 Otokratik rejimin ceza kanunundaki aygıtları 01-01-1970 03:00 Adaletin yitiminde son nokta: Kavala davası 01-01-1970 03:00 Küreselleşmenin bencil aktörleri: Çöküşe giden yol 01-01-1970 03:00 Duvarları yıkabilecek miyiz? 01-01-1970 03:00 Süpürenler ve süpürülenler 01-01-1970 03:00 Dünya: Hassas kalplerin cehennemi 01-01-1970 03:00 Yeni bir dünya inşası-2: Rusya rol alabilir mi? 01-01-1970 03:00 Yeni bir dünya inşası: Madalyonun iki yüzü 01-01-1970 03:00 Birlikte yapabiliriz! 01-01-1970 03:00 Türkiye Mahkemesi nihai mütalaası: 'Yargı bağımsızlığı ve adalete erişim' 01-01-1970 03:00 Kalıcı istisna hali: Hukuksuzluğun normalleşmesi 01-01-1970 03:00 Şiddetin sıradanlaşması 01-01-1970 03:00 İnsanın güçle sınanması 01-01-1970 03:00 Siyaset-bürokrasi-mafya-organize suç örgütü döngüsü 01-01-1970 03:00 Hukukun askıya alınması 01-01-1970 03:00 Yükseltin vicdanınızı! 01-01-1970 03:00 Bırakın adalet yerini bulsun... 01-01-1970 03:00 Düşüncenin erotikleşmesi 01-01-1970 03:00 Akıldışılığın büyüsüne kapılmak 01-01-1970 03:00 Dekadans: Çöküş! 01-01-1970 03:00 Alevilik (8): Başat kimliğin yarattığı çıkmaz 01-01-1970 03:00 Alevilik (7): Ayrı bir inanç sistemi mi? 01-01-1970 03:00 Alevilik (6): Devletin değişmeyen politikası 01-01-1970 03:00 Tekçi Cumhuriyet'ten Çoğulcu Demokrasi'ye 01-01-1970 03:00 Alevilik (5): 18-19. yüzyıl katliamlar zinciri 01-01-1970 03:00 Alevilik (4): Yeniçerilikle ilişkisi bağlamında Bektaşilik 01-01-1970 03:00 Alevilik (3): 15–16. Yüzyıl: 'Kıyım dönemi' 01-01-1970 03:00 Alevilik (2): Babai Ayaklanması 01-01-1970 03:00 'Turkey Tribunal' ('Türkiye Mahkemesi') 01-01-1970 03:00 Alevilik (1): Aleviliğin oluşum süreci 01-01-1970 03:00 "Tekçi-Otokratik" rejimin simgesi: Diyanet İşleri Başkanlığı 01-01-1970 03:00 12 Eylül'ün simgesi: Diyarbakır Cezaevi 01-01-1970 03:00 "Eylül" 01-01-1970 03:00 Kürtler (13): Talepler - Yeni bir inşa için öneriler - 2 01-01-1970 03:00 Kürtler (12): Yeni bir inşa için öneriler 01-01-1970 03:00 Kürtler (11): Yüzleşme-Müzakere-Uzlaşma-İşbirliği ihtiyacı 01-01-1970 03:00 Kürtler (10): Devlet iktidarının hedefindeki HDP 01-01-1970 03:00 Kürtler-9: Taleplerin siyasallaşmasını engelleme süreci 01-01-1970 03:00 Kürtler (8): 1980 Askeri Darbesi'ne uzanan süreç 01-01-1970 03:00 Kürtler (7): Dersim'den "Tunç Eli"ne 01-01-1970 03:00 Kürtler (6): Ağrı İsyanı'ndan Zilan katliamına! 01-01-1970 03:00 Kürtler (5): Takrir-i Sükûn rejimine geçiş 01-01-1970 03:00 Kürtler (4): 1922-1924 01-01-1970 03:00 Kürtler (3): 1916-1923 01-01-1970 03:00 Kürtler (2): 19. yüzyıl 01-01-1970 03:00 Kürtler (1): 16-18. yüzyıl 01-01-1970 03:00 Çağdaş tiranlığın terör yönetimi 01-01-1970 03:00 Organize suç örgütlenmesi bağlamında mafya 01-01-1970 03:00 "Bir daha asla!" diyebilmek için - 3 01-01-1970 03:00 "Bir daha asla!" diyebilmek için - 2 01-01-1970 03:00 "Bir daha asla!" diyebilmek için 01-01-1970 03:00 İnsanın hangi hali? 01-01-1970 03:00 Mağdurların empati ittifakı 01-01-1970 03:00 "Dil"den "Gönül"lere akmak! 01-01-1970 03:00 Kanımla düşünüyorum! / Hermann Göring 01-01-1970 03:00 Yeni anayasa inşa sürecinin açmazları 01-01-1970 03:00 Türk anayasaları bağlamında yasama-yürütme dengesi 01-01-1970 03:00 Sıfırdan Anayasa İnşası: Yeni Anayasa Platformu (YAP) örneği 01-01-1970 03:00 "Küresel eril sistem"in mağdurları: Kadınlar 01-01-1970 03:00 Çok dilli - çok bölgeli anayasa: Güney Afrika anayasası 01-01-1970 03:00 Tabula Rasa: Sıfırdan anayasa inşası 01-01-1970 03:00 Kayyım atamaları bağlamında 1921 Anayasası 01-01-1970 03:00 Anayasacılık: Batı-Osmanlı anayasa hareketleri 01-01-1970 03:00 Sistemin saldırısı karşısında direniş odağı: Aşk 01-01-1970 03:00 Empati ihtiyacı 01-01-1970 03:00 'Çok Kalpli Asi' 01-01-1970 03:00 Eylül’le gelen 01-01-1970 03:00 Tercihiniz; otokrasi mi, demokrasi mi? 01-01-1970 03:00 Hukukun işlevi 01-01-1970 03:00 Barbarlığın son noktası: Çocuklarına kavuşamadan ölen anneler! 01-01-1970 03:00 Vandalizmin kurumlaşmış hali: Cezasızlık pratiği 01-01-1970 03:00 Beton avluların çocukları: Anne! Toprak ne demek? 01-01-1970 03:00 Medeniyetsizlik: Boğulan adalet 01-01-1970 03:00 Meşruiyet: Temel mutabakat – Kamusal müzakere 01-01-1970 03:00 Frenlenemeyen iktidar sorunu 01-01-1970 03:00 Bu kaçıncı Cumhuriyet! 01-01-1970 03:00 İslam'ın siyasetle serüveni: Milliyetçiliğe savrulma 01-01-1970 03:00 Devlet: Güç ve çıkar çatışmalarının alanı 01-01-1970 03:00 Sürgünün trajedisi: Toprağın tadını özlemek 01-01-1970 03:00 Devletin emrindeki din: Diyanet İslam'ı 01-01-1970 03:00