Advert
Ekonomi
Giriş Tarihi : 31-10-2020 01:38   Güncelleme : 12-11-2020 02:51

Messi'nin marka tescil mücadelesi

Messi’nin Massi markası ile 10 yıl süren mücadelesini değerlendiren 28 yıllık Marka-Patent Vekili Orhan Eriman, "Resmi tersten okursak bu aynı zamanda marka tescilini yapmış İspanyol üreticinin de başarısı" diyor.

Messi'nin marka tescil mücadelesi

"Marka tescili Messi için de şirketiniz için de gerekli"

Dünya çapında futbol ekonomisinin 46 milyar $ büyüklüğe sahip olduğu tahmin ediliyor. Endüstriyel futbol, birçok farklı ekonomiyi de beraberinde büyütüyor. Bunlardan biri de futbol ekipmanları pazarı. Mordor Intelligence raporuna göre, 2019 yılı sonunda futbol ekipmanları ve giyimi pazarı 22,5 milyar $ hacme erişmiş durumda. Pazar 2027 yılına kadar % 70 büyümeyle 38,1 milyar $ büyüklüğe ulaşacak.

Futbol ekipmanları ve giyimi pazarı, "yıldız ekonomisi" ile büyüyor. Yıldız ekonomisinin merkezinde iki önemli figür var. Bunlardan biri Portekizli yıldız Christiano Ronaldo; diğeri ise Arjantinli Lionel Messi. Barcelona’lı futbolcu 126 milyon $ yıllık kazancı ile göz kamaştırıyor.

Bu iki oyuncu nereye giderse beraberinde devasa bir ekonomi oluşuyor. Geçtiğimiz yıllarda Christiano Ronaldo’yu kaybederek dünya çapında ciddi bir izleyici kitlesini yitiren İspanya Futbol Ligi La Liga, bu yaz yaşanan Messi krizini La Liga dışına "transfer izni" vermeyerek çözmüş gözükse de, gelecek yılın sonunda, her iki isimden birden mahrum kalmış olacak gibi duruyor. Bu durum La Liga'nın toplam marka değerini ciddi anlamda aşağıya çekecek.

Futbolcuların yüksek transfer bedelleri, dillere destan maaşları ve reklam-sponsorluk anlaşmaları ile oluşan bu devasa ekonomi beraberinde patent ve marka haklarıyla ilgili büyük tartışmaları getiriyor.

Yıldızlar marka haklarını nasıl koruyor?

Messi'nin 2011 yılından bu yana sürdürdüğü marka tescil davası ilgi çekici bir örnek. Futbolcu, 2011 yılında Avrupa Fikri Mülkiyet Ofisi’ne (EUIPO) başvurarak “spor malzemeleri” kategorisinde ismini tescil ettirmek istemiş, ancak mahkeme İspanyol bisiklet & spor ekipmanları üreticisi Massi'nin fonetik ve görsel kimlik benzerlik nedeniyle yaptığı itirazı haklı bularak başvuruyu reddetmişti. Messi, AB'nin en yüksek ikinci mahkemesi olan Genel Mahkeme'de tezini kabul ettirdi ve 2019 yılında hem kendi ürünlerinden oluşan web sitesini hem de Barcelona mağazasını açtı. Ancak Massi ve EUIPO davayı bir üst mahkemeye götürdü.

Messi’nin EUIPO ve Massi ile bu kez Avrupa Adalet Divanı’nda karşı karşıya geldiği dava nihayet 2020’nin Eylül ayında karara bağlandı.

Mahkeme, Messi’nin spor ekipmanı ve giyim markasını kendi adına tescil ettirebileceğine hükmederken, kararında Messi markasının dünya çapında ünlü bir futbolcu soyadı olduğu, bu şöhretin görsel ve fonetik benzerlikleri ortadan kaldırdığı ve tanınmış bir kişinin ürünlerini kendi adına tescil etmeye hakkı bulunduğunu bildirdi.

Karara göre, dünyada Messi'yi tanımayan tüketiciler azınlıktaydı ve Messi markasını bir bisiklet markasından ayırt edebilirlerdi.

Katma değerli büyüme için marka tescili şart

Markiz Patent kurucusu, 28 yıllık Marka-Patent Vekili Orhan Eriman’a göre, bu hikâyeden, marka tescil farkındalığı konusunda henüz emekleme çağını yaşayan Türk markaları adına çıkarılacak çok ders var.

Messi’nin Massi markası ile 10 yıl süren mücadelesini değerlendiren Eriman, "21. yüzyılda Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü (WIPO) değer zincirinde asıl katma değeri markalaşma ve marka tescili oluşturuyor. Doğru markalaşma kurgusu ise marka tescil süreçlerinden geçiyor. Messi gibi dünya çapında tanınmış bir yıldızın dahi marka tescil savaşı 10 yıl sürdü. Resmi tersten okursak bu aynı zamanda marka tescilini yapmış İspanyol üreticinin de başarısı" dedi.

Eriman, "Marka tescil savaşını kazanan Messi, kendi markası altında spor ekipmanları ürettirip satabilecek. Bu sayede 'yıldız ekonomisi' katlanarak büyüyecek. Marka tescil süreçlerinin ekonomik büyümede nasıl bir işlevi olduğunu bu sayede bir kez daha görüyoruz. Marka tescil ile markalaşma ekosistemimizi büyütmek ve dünya pazarlarına daha katma değerli ürün ve hizmetlerle erişmek mümkün. Bu aynı zamanda her biri kendi alanında yıldızlaşmak isteyen markalarımız için de oldukça anlamlı bir örnek" diyerek sözlerini tamamladı.

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Alanyaspor820
  • 2Fenerbahçe920
  • 3Galatasaray917
  • 4Gaziantep FK914
  • 5Fatih Karagümrük913
  • 6Başakşehir FK913
  • 7Beşiktaş813
  • 8Konyaspor812
  • 9Çaykur Rizespor812
  • 10Kasımpaşa912
  • 11Hatayspor712
  • 12Trabzonspor1012
  • 13Göztepe811
  • 14Yeni Malatyaspor811
  • 15Sivasspor89
  • 16Antalyaspor99
  • 17BB Erzurumspor88
  • 18Kayserispor87
  • 19Gençlerbirliği85
  • 20Denizlispor85
  • 21MKE Ankaragücü82
HAVA DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
ANKET OYLAMA TÜMÜ
Pandemide 2'nci dalga olur mu? Türkiye ne kadar etkilenir?
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA
webmaster forum